Zima to czas, kiedy chętnie zaszywamy się pod ciepłym kocem z kubkiem gorącej herbaty, a często również ze słodkimi przekąskami. Warto jednak odrobinę zmienić podejście i zdecydować się na aktywność fizyczną zimą – dzięki temu z łatwością zachowamy nie tylko dobrą formę, ale też świetne samopoczucie. Jaka aktywność zimą sprawdzi się najlepiej i dlaczego warto zdecydować się na zimowe treningi?

Aktywność fizyczna zimą – dlaczego warto?

O zaletach aktywności fizycznej chyba nikogo nie trzeba przekonywać. Ruch jest niezbędny dla zachowania prawidłowej formy i zdrowia. W połączeniu ze zdrowo zbilansowaną dietą pozwala również na utrzymanie estetycznej sylwetki. Regularna aktywność fizyczna niesie ze sobą wiele korzyści zdrowotnych, między innym zauważalnie wzmacnia odporność, usprawnia pracę serca i całego układu krążenia, pozwala na obniżenie poziomu złego cholesterolu, zwiększa pojemność płuc, dzięki czemu poprawia poziom dotlenienia organizmu, a także zwiększa gęstość kości. Inne korzyści z aktywności fizycznej to regulacja poziomu cukru we krwi, zwiększanie masy mięśniowej i siły fizycznej, poprawa wytrzymałości oraz zmniejszanie ilości tkanki tłuszczowej. Dodatkowo regularny ruch pozytywnie wpływa na samopoczucie, znacząco poprawia jakość snu i pozwala na redukowanie stresu. Jak widać, aktywność fizyczna – niezależnie od pory roku – jest bardzo wskazana. Jeśli jeszcze nie ćwiczysz, zima jest doskonałą porą na rozpoczęcie treningów. Dzięki nim szybko poczujesz się o wiele zdrowiej, a Twoje samopoczucie będzie o wiele lepsze.

Jak zmotywować się do aktywności fizycznej zimą?

Wiele osób zmaga się z problemem braku motywacji. Co prawda chcemy zacząć trenować i doskonale zdajemy sobie sprawę, jak pozytywny wpływ na organizm ma ruch, kiedy jednak przychodzi pora na trening, przekładamy go na kolejny dzień. Następnego dnia znajdujemy inną wymówkę… i tak mijają kolejny tygodnie i miesiące. Brak motywacji to poważny problem – na szczęście istnieją proste sposoby na poradzenie sobie z nim. Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że najtrudniejsze są początki.

Pierwsze treningi, szczególnie na siłowni, mogą wywoływać duży stres – nieznajomość obsługi poszczególnych maszyn i brak wiedzy o tym, jak ćwiczyć sprawiają, że wiele osób się poddaje. Ponadto trudno jest wpleść w rytm dnia codziennego ćwiczenia trzy razy w tygodniu. Z reguły jednak wystarczą dwa tygodnie, aby treningi stały się nawykiem – plan dnia nieco się zmienia i w sposób naturalny planujemy dzień tak, aby udać się na trening. Jeśli brak motywacji jest bardzo silny, dobrze jest myśleć o efektach, które przyniosą treningi, a nie o trudnościach po drodze – szczupła sylwetka, lepsze samopoczucie i stan zdrowia to powody, dla których warto raz na zawsze zapomnieć o wymówkach i zacząć ćwiczyć regularnie.

Wielu sportowców zmaga się z brakiem motywacji. Jednym z najbardziej skutecznych sposobów na radzenie sobie z tym problemem jest znalezienie partnera treningowego – najlepiej takiego, który uwielbia się ruszać i nie wyobraża sobie życia bez treningów. Taka osoba zawsze zmotywuje Cię do ruszenia się z kanapy. Partnerem treningowym może być kolega lub koleżanka lub osoba poznana podczas zajęć fitness – z pewnością znajdziesz kogoś, kto chętnie podejmie wyzwanie wspólnego motywowania się do ćwiczeń.

Najlepsze pomysły na aktywność fizyczną zimą

Zastanawiasz się, jaki sport można uprawiać zimą? Pomysłów jest wiele! Jeśli dopiero rozpoczynasz swoją przygodę ze sportem, daj sobie szansę na poznanie różnych typów aktywności. Dzięki temu łatwiej znajdziesz dziedziną, która najbardziej Ci się spodoba. Na początek warto wybrać się na basen, na siłownię lub na zajęcia z jogi. Panowie z pewnością chętniej przekonają się do zajęć crossfit, które się nie tylko bardzo modne, ale też pozwalają na budowanie dużej masy mięśniowej i wytrzymałości.

Zima to dobry czas na łyżwy. W wielu miejscowościach znaleźć można specjalne lodowiska, a także wypożyczalnie. Jazda na łyżwach pozwala na wzmocnienie mięśni nóg i pleców, na ćwiczenie świetnej koordynacji, a jednocześnie jest dobrą zabawą. Kiedy nadejdzie wiosna, możesz zmienić łyżwy na rolki – mechanizm pracy mięśni jest tutaj podobny, a Ty nie znudzisz się jednym sportem.

Z całą pewnością pływanie to jeden z najzdrowszych typów aktywności fizycznej. Świetnie wpływa na wszystkie mięśnie oraz na stawy, pozwala na szybkie pozbycie się tkanki tłuszczowej, reguluje pracę układu krążenia oraz poprawia odporność. Warto urozmaicać sobie treningi, wybierając samodzielne pływanie, zajęcia aqua aerobik lub inne, które odbywają się w wodzie. Pływanie na basenie to również świetny sposób na spędzenie wolnego czasu, o wiele lepszy niż oglądanie kolejnego serialu.

Zajęcia na siłowni często kojarzone są z osobami, które mają zacięcie kulturystyczne. Niesłusznie – obecnie oferta wielu siłowni jest bardzo szeroka. Można znaleźć zajęcia ze sztangą dla kobiet, fitness, jogę i wiele innych. Warto skorzystać z pomocy trenera personalnego – na początku doradzi Ci, jak ćwiczyć, aby osiągać efekty. Trener to również najlepszy motywator!

Choć nie każdy przepada za zimową aurą, warto zdecydować się na spacery. Już 60 minut marszu dziennie ma niezwykle pozytywny wpływ na nasz organizm. Zimą organizm doskonale się hartuje i w efekcie lepiej znosi niższą temperaturę. Jednocześnie zużywa więcej energii na ogrzanie organizmu, dlatego szybciej pozbywamy się zbędnej tkanki tłuszczowej. Warto wrócić z pracy pieszo lub wybrać się na popołudniowy spacer. Jeśli to możliwe, wybieraj miejsca, w których powietrze jest czyste – lasy lub parki. W ten sposób nie będziesz nadmiernie eksponować swojego organizmu na zanieczyszczenia, znajdujące się w powietrzu w centrum miasta.

Zimowa aktywność to świetny pomysł!

Regularna aktywność fizyczna jest niezbędna dla zachowania dobrej formy fizycznej i psychicznej. Jeśli jeszcze nie zacząłeś ćwiczyć, jednak czujesz, że najwyższa pora na zmiany, zacznij już dzisiaj. Spacer, siłownia, basen, joga, łyżwy – możliwości jest wiele, a korzyści są naprawdę zauważalne. A zatem – pora założyć wygodne buty i podjąć zimowe, sportowe wyzwanie!

Facebook Comments